A magyar filmgyártás felfelé ívelő pályán van. Ezt igazolja az is, hogy nagyon sok alkotással neveztek az idei Magyar Mozgókép Fesztiválra. A szakmai zsűri közel 100 filmből választja ki a legjobbnak ítélt teljesítményeket.
Csáky Attilával, a fesztivál igazgatójával a nyitó este után beszélgettünk a magyar filmgyártás helyzetéről.
Fesztivál megnyitó, Csáky Attila és Morvai Noémi
Előzetesen nagyságrendileg 200 film érkezett be a 2024-es esztendő nevezési ideje során. Ebből a meglehetősen nagy számból került kiválasztásra az a közel 100 film, ami bekerült a versenyprogramba. Természetesen a játékfilmek mellett ott vannak a dokumentumfilmek, animációs tartalmak, kisjátékfilmek és televíziós alkotások is. Minden műfaj, ami a mozgókép kategóriájába értendő. Az élő szereplős filmek mellett, az animációs műfajra is szeretnénk felhívni a nézők figyelmét.
Mennyire szereti a közönség a magyar filmeket? Milyenek a visszajelzések?
Évről-évre növekszik az érdeklődés a fesztivál iránt. Egyre több látogató érkezik a négy napos program sorozatra. Negyedik éve vagyunk Veszprémben és a Balaton régióban. A visszajelzések alapján elmondhatjuk, hogy vonzó a közönség számára a kellemes környezet, a kulturális élményekhez jól illeszkedő kora nyári idősáv. Az emberek kötődnek a kultúrájukhoz, a történeteikhez, a múltjukhoz, a közös sikerekhez. Ezért népszerűek azok a magyar alkotások, amelyek ilyen témaköröket dolgoznak fel. Legyen az a közelmúlt története, mint a Nemzet aranyai című egész estés dokumentumfilm, vagy olyan sorsfordító profukció, mint a Semmelweis, ami kiemelkedő nézőszámot ért el. Nagy a várakozás a Hunyadi címmel készített 10 részes sorozat iránt is.
Gyakran halljuk, hogy a zsűri nincs könnyű helyzetben. Nincs ez másképpen 2024-ben sem, hiszen nagyon ígéretes alkotások szálltak versenybe. Hogyan dől el, ki kapja végül az adott kategóriában a díjat?
Valójában azok, akik bekerülnek az első 5 közé, már nyertesek. Közülük kerül ki az abszolút győztes. Ezen a szinten már annyira kiegyenlített a verseny, hogy bármelyikük megérdemli az első helyért járó elismerést. Ugyanakkor a zsűri felelőssége eldönteni, hogy a legjobbak közül, kinek ítéli oda az adott kategória díját. Mindenki izgatottan várja, hogy ebben az évben mely produkciók, miben bizonyulnak a legjobbnak.
A producerekhez legtöbben a pénz megszerzésének képességét kötik. Ugyanakkor ez a szakma sokkal összetettebb feladatot jelent, mint amit a nézők feltételeznek. A fesztiválon a produceri munkát is díjazzák. Miért tartották fontosnak, hogy önálló kategóriaként jelenjen meg?
A produceri szakma éppen úgy alkotói munka, mint azok, amelyeket általában díjazni szoktak. Bár valóban elsősorban a pénzügyi, gazdálkodási aspektusát ismerik a legtöbben, ugyanakkor az ötlet megszületésétől a forgatókönyvig, a gyártás megszervezésétől a film vetítésre kerüléséig, a teljes rendszerért felel. A jó produceren sok múlik. Többek között az is, hogy milyen körülmények között jön létre a film. Beleértve a stábtagok kiválasztását, az alkotói munka elősegítését. Az is fontos feladata, hogy fesztiválokra, nemzetközi bemutatókra és megmérettetésekre el tudjon kerülni az általa menedzselt alkotás. Bár Magyarországon klasszikus értelemben mecénásként nem szerepelnek, hiszen nem a saját pénzükből finanszírozzák a filmeket, ugyanakkor a producer iránti bizalom meghatározó eleme a hazai filmgyártásnak. Ezért gondoltunk arra, hogy az ő munkájukat is elismerjük.
A filmes technológia fejlődése az elmúlt időszakban felgyorsult. Olyannyira, hogy a mesterséges intelligenciának a filmgyártásban való megjelenésével is számolnia kell a szakembereknek. Az újdonságok beillesztése milyen távlatokat nyithat meg?
Nem lehet figyelmen kívül hagyni ezeket a változásokat. Nem csak érdekes újdonságokról van szó, hanem kikerülhetetlen technológiai fejlesztésekről. A magyarországi filmgyártás sem maradhat le ebben. Működő stratégiák kidolgozására van szükség. Éppen ezért illesztettük be a fesztivál programjába azt a beszélgetést, amelyben Káel Csaba filmügyi kormánybiztos, Fülöp József a MOME rektora és Pesti Ákos mozgóképipari kormányfőtanácsos, producer tartott tájékoztatást a sajtó képviselőinek. A találkozó során a nemzetközileg elismert, 110 éves magyar animáció fejlesztéséért indított cselekvési program tervezetét ismertették.
A szakemberek szerint, a mesterséges intelligenciát a képességfejlesztésben is kamatoztatni lehet, amely a technológiai hasznosulás mellett, az oktatásban hozhat új távlatokat. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy bár a fejlesztések újdonságainak alkalmazása segíti a filmkészítést, az alkotók kreativitását mindez nem helyettesíti, csupán tágítja a megvalósítás sokszínűségét.
A versenyprogram, a több helyszínen történő vetítések, szakmai találkozók, közönségtalálkozók, és ezek mellett a kiegészítő programok összehangolása és megszervezése nagyon komoly munka. Mekkora stáb dolgozik évről-évre azon, hogy minden zökkenőmentesen történjen?
Több száz ember összetett munkája ez a négy napos esemény sorozat. Három nagy munkacsoportunk van. Az egyik a tartalomért felelős, a másik a kommunikációs munkát fogja össze, a harmadik pedig az operatív-gazdasági munkacsoport. Az első lépés mindig a fesztivál forgatókönyvének az elkészítése. Biztosítani kell a filmek beérkeztetését, az előválogatást, a versenyprogram összeállítását, a zsűri felkérését. A kommunikációs teret, a sajtó munkájának az elősegítését, a megjelenéseket, a programok technikai igényeinek megszervezését, a zsűri és a szakmai résztvevők számára minden szükséges elemet. De ugyan ilyen nagyszabású feladat a helyszínek megszervezése, a vetítések, a napi események összehangolása. Valójában a munka nem áll meg, hiszen amint itt befejeződik az idei fesztivál, tulajdonképpen egyből belekezdünk a következő év előkészítésébe. A teljes stáb azért dolgozik, hogy minden évben a legmagasabb szakmai szinten valósulhasson meg a magyar filmipar által létrehozott alkotások találkozója.
Csaba Beatrix
képforrás: Csaba Beatrix és a MOZ.GO FB oldala