Eljuttatni az információt a „célközönséghez” korántsem olyan egyszerű, mint ahogy az kívülről látszik. Különösen akkor, amikor mindenkire a nap 24 órájában hír- és információzuhatag ömlik, éppen ezért a kommunikációval foglalkozó szakterületek munkatársai napi kihívásokkal küzdenek. Nincs ez másképpen a Sziget 2025 esetében sem.
Vető Viktória 25 éve dolgozik olyan nagyprodukciók sajtófőnökeként, mint a Sziget, a Gourmet Fesztivál vagy éppen a Balaton Sound, 20 éve alapított ügynöksége pedig különböző, javarészt kulturális kommunikációs feladatokkal foglalkozik. A munkája nemcsak érdekes, hanem számos területet összefogó, komplex irányítói feladatkör. A szakma szépségeiről, kihívásairól és az elmúlt évek kommunikációs átalakulásáról is beszélgettünk.
A mai felnövekvő generáció életét már egészen kicsi kortól a technikai eszközök határozzák meg, az audiovizuális inger hatásai. Mindez sok mindenre kihat, a kommunikációs sajátosságok és az önkifejezési képesség mellett arra is, hogy mennyi és milyen információt választanak ki a napi dömpingből. Ezért kiemelten fontos, hogy a közönség célzott elérése érdekében, a mai kor igényeihez és a befogadási kapacitásához igazítva találjuk meg a közlési formákat.
Különböző idősávokat alakítanak ki a kommunikációs szakemberek azért, hogy a legszélesebb körben juttassák el az adott tartalmat a témaspecifikus célcsoport számára, ezért domináns különbség van abban, hogyan kell „adagolni” az információkat egy program felfuttatásához és milyen eszközöket, csatornákat választunk ehhez.

Vető Viktória, forrás Facebook
Milyen habitus és attitűd kell ahhoz, hogy az ember évtizedekig bírja azt a nyomást, amit egy nagyléptékű fesztivál kíván?
Természetesen szükséges a nagyfokú terhelhetőség és az a képesség, ami a komplexitást folyamatosan kezelni tudja. Fejben mindig ott kell lenni, át kell látni a részfeladatokat, az időtervet, a szereplők és a fesztiválozók igényeit és szükségleteit, valamint az ezt kiszolgáló szolgáltatói szektort. Nagyon sokrétű feladat egy több napos, számtalan programot egyszerre működtető rendszert fenntartani. Kell hozzá egy nagyon jó csapat, ahol mindenki együtt, a saját területén ugyanakkor önállóan dolgozik.
Bár ma már egész évben zajlik a kommunikáció, a legintenzívebb időszak áprilisban indul, augusztusban, a fesztivál idején pedig minden nagyon „felpörög” és szeptemberben zárjuk le a folyamatot, tehát van egy ritmusa a munkánknak. Ez a korábbiakhoz képest abban módosult, hogy a kommunikációs igények változása miatt, hosszabb idősávban vagyunk jelen az információs csatornákon. Intenzívebb a híráramlás a közönség felé, így a mi munkánk is több időt igényel, ezért nagyon fontos, hogy lehetőleg balanszban maradjunk. A fesztiválszezonban szinte folyamatosan rendelkezésre állunk. Nemcsak naprakésznek kell lenni, hanem állandóan „megoldás-módban” kell lennünk, hiszen a váratlan feladatok vagy akár a válsághelyzetek elhárítása azonnali reakciót igényelnek. Ehhez kell persze egyéni habitus, nagyfokú felkészültség és nagyon kell szeretni ezt a munkát. Érezni kell a súlyát annak, hogy a saját területeden, amit csinálsz, annak mi a szerepe a fesztivál sikerének szempontjából. Ráadásul nemcsak sok helyszínes, sokszereplős, több napos programegyüttesről beszélünk, hanem folyamatosan sokezer ember van jelen a helyszíneken látogatóként. Tehát a sajtó felé történő kommunikáción túl, az ő tájékoztatásuk is fontos elem.

Egyébként érdemes lenne tanítani a kommunikációs területen dolgozó szakembereknek, hogyan tudják a kiemelt stresszhelyzetben vagy hosszabb, nagy megterheléssel járó időszakban megtartani a belső egyensúlyt, mert ez nemcsak a burnout elkerülése miatt fontos, hanem a napi munkában is nélkülözhetetlen lehet. A hosszútávú munkabírást egyébként segíti az, ha valakinek a munkája egyben a szenvedélye is, mert az ilyen emberek nem fáradnak el olyan könnyen a nagy teljesítményt kívánó időszakokban, de a mentális egyensúly és a fizikai teherbírás mindenképpen fontos tartóoszlop a szakmánkban.
Az is módosult az elmúlt években, hogy az újságíróknak sokkal több területtel kell foglalkozniuk. Kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy egy-egy szakterületen elmélyedjenek, ennek köszönhetően kevesebb az idejük, amit egy témára fordítani tudnak. Valamint alkalmazkodniuk kell az olvasói szokások változásához. Az újságírói szakma nagyon felgyorsult, ott is nagy a verseny, a gyorsaság mellett viszont érdemes a minőségre is odafigyelni, amiben egy gyakorlott PR szakember a segítségükre is lehet.
Az elmúlt években mik voltak a legdominánsabb változások?
A Sziget a maga nemében műfajteremtőnek számít. Létrehozott egy olyan eseménysort Magyarországon, ami nemzetközi léptékű lett és nagyon sok embert vonz a világ minden részéből. Ma már több mint 100 országból érkeznek látogatók, és több mint 60 országból érkeznek a fellépők, akik a saját műfajukban mindenhol az élvonalba tartoznak. Emellett pedig a magyar zenei élet nagyon sok szereplője kap lehetőséget arra, hogy a Szigeten színpadra lépjen, és nemzetközi léptékben is megismerjék. Volt egyébként egy választóvonal, a pandémia, amikor két év kimaradt. Ezután egyáltalán nem volt könnyű „talpra állni”, újraindítani a fesztiválokat. Folyamatos kihívás megfelelni az azóta kialakult új igényeknek.
Meg kell említeni azt is, hogy a társadalom leképeződése is megjelenik a nagy fesztiválokon. Az életben sok minden átalakult, például a karrierépítési trendeknek köszönhetően. Sokan később válnak szülővé, máshová kerülnek a prioritások az életszervezésben. Úgy látjuk, hogy ezért kitolódik az aktív időszak az emberek életében. Az 50-60 éves korosztály a minőségi szórakozás iránt fogékony és többnyire megvan a financiális háttere is ehhez. Emellett lett egy olyan réteg, akik 20-25 éve, fiatalon eljöttek a Szigetre és most, az időközben felnőtt gyerekeikkel térnek vissza, tehát ez egyfajta családi hagyománnyá, programmá is válhat. A nagykoncertek mellett rengeteg kiegészítő programunk van, ezért egésznapos elfoglaltságot találhatnak a résztvevők aszerint, hogy mi érdekli őket. A látogatóink 49 százaléka a Z generációhoz tartozik, tehát 18-30 év közöttiek, ez viszont az is jelenti, hogy a látogatóink másik felét a 30 felettiek adják.

Vannak, akik tartanak attól, hogy a gyermekük kimenjen a Szigetre. Mennyire biztonságos egy ilyen többnapos fesztivál?
Nem tudunk mindenki mellett ott állni, tehát a személyes felelősségvállalás elkerülhetetlen. Viszont elmondhatom, hogy a Sziget biztonságos hely. Nagyon komoly beléptetési rendszerrel dolgozunk és a szervezők alapvető érdeke, hogy vigyázzunk a résztvevőkre. Igyekszünk egyébként minél komfortosabbá tenni a körülményeket, minőségi szolgáltatásokat biztosítani a programok mellett. A biztonsági és ellátási rendszer továbbra is úgy készül, hogy a nagyvárosnyi közönséget védeni és szolgálni tudja. Ennek érdekében olyan „segítő zónákat” hoztunk létre a fesztiválon, ahol nyugodt körülmények és szakmai segítség várja azokat, akik esetleg pánikroham, vagy bármilyen mentális és pszichés probléma miatt kérnek segítséget. Az egészségügyi ellátás terén pedig a balesetek többségét jelentő bokaficam vagy egyéb sérülések ellátásán túl egy olyan “védőhálót” biztosítunk, mely az egészségügyi problémával élők – mozgáskorlátozottak, cukorbetegek vagy gyógyszerszedésre kötelezettek stb. – számára nyújt biztonságos szórakozást.

A Sziget Fesztivál helyszínét minden évben újra kell építeni. Nagyjából egy hónap, mire a teljes infrastruktúra elkészül. Körülbelül 30-40 főből áll az alapcsapat és számos alvállalkozóval dolgozunk, akik az építési és az üzemeltetési munkában részt vesznek, hiszen több tízezer ember beléptetéséről és kiszolgálásáról beszélünk a fesztivál néhány napja során. Emellett az összes fellépő számára is biztosítani kell minden feltételt. Összességében többezer ember dolgozik azért, hogy minden rendben legyen.
Mi volt a legkiemelkedőbb élmény az elmúlt évek során?
Minden évben sok nagyon jó dolog történik, ugyanakkor az egyik legmeglepőbb élményként az LGT fellépését emelném ki. Bennünket is meglepett az érdeklődés mértéke és ennek kapcsán azt fogalmaztam meg, hogy a Sziget egy olyan hely, ahol a legtrendibb, legaktuálisabb fellépők és a nagyon színes programok mellett, egy teljesen más dimenzió is fantasztikus sikert arathat. Az LGT a magyar zenetörténet kiemelkedő legendája. Azt átélni, hogy az ő közönségük, amelynek a nagy része nem nevezhető Sziget fesztiválozónak, eljön a koncertjükre és ugyanakkor ott van egy teljesen más generáció is, akik még meg sem születtek, amikor az LGT már a fénykorát élte, ez nagyon meghatározó élmény volt a számomra. Az időtálló minőségből fakadó „osztatlan siker” és a generációk találkozása.
LGT koncert a Szigeten
Ezen kívül az évek során számos olyan kísérő programot, színházi és cirkuszi előadást tudtunk elhozni a Szigetre, amelyet egyébként valószínűleg nem láthatott volna a közönség Magyarországon. Az is fontos számomra, hogy a Sziget különböző, sokakat érintő társadalmi kérdések felvállalására is odafigyel. Az is nagyon megható volt, amikor hátrányos helyzetű gyerekek énekeltek a színpadon. Szóval a fesztivál nemcsak a világsztárok nagyszínpadi fellépéséről szól, hanem nagyon sok másról is. Talán kicsit érzékenyíteni tudja az embereket olyan témák kapcsán, amik mellett a mindennapokban sokan elmennek. Hiszünk abban, hogy kellenek közös célok akkor is, ha egészen különbözőek vagyunk.

Mennyire költséges a sziget?
Azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mire, mennyit tud fordítani. De kétségtelen tény, hogy a Sziget forgatagában könnyen magával ragadja az embereket a hangulat. Az egy kiemelt szempont számunkra, hogy a jegyárak minél inkább elérhetőek legyenek, ezért jelentős kedvezményeket adunk, nagyon vonzóak például az Early Bird ajánlataink, már korábban bevezettük az U21-es jegyet és 6 éve a részletfizetést is, és régóta működik a kedvezményes Diákbérlet lehetőség is. Vannak napijegyek is, ki lehet választani azt, hogy melyik az a nap, amit mindenképpen látni akarnak.
Meg lehet fogalmazni, hogy mi a legnagyobb vonzereje a fesztiválozásnak?
Túl a színvonalas programokon talán az a szabadság, hogy itt mindenki önmaga lehet. Van egyfajta „ítéletmentesség”. Úgy öltözik, ahogy neki jólesik, laza lehet, nem kell folyamatosan „viselkednie”, persze amíg ez nem sértő mások számára. Lehet pihenni, szórakozni, kikapcsolni a hétköznapi problémákból. Lehet szolid, érdeklődő, barátkozó vagy nagyokat bulizó, tehát kötöttségmentességnek is nevezhető az itt töltött idő. A mindennapokban nagyon sok inger éri az embereket, rengeteg a feladat és a kötelezettség. Folyamatosan valamilyen státuszban vannak a családon belül éppen úgy, mint a tanulmányaik során vagy a munkahelyükön. Csak nagyon ritkán adatik meg az, hogy valaki teljesen önmaga legyen és a személyiségét ne kelljen folyamatosan az elvárások mentén háttérbe szorítania. A Szigeten viszont kiengedhet. Itt nincsenek felé elvárások. Lehet laza vagy trendi, ahogy neki tetszik, csak az a fontos, hogy jól érezze magát. A fiatalok között egyébként terjed egy olyan trend, hogy különös gondot fordítanak arra, hogy jelennek meg, mit viselnek. Régen elég volt egy farmer és néhány póló, amiben nem gond, ha leül az ember a fűbe, ma már vannak kifejezetten fesztivál szettek is. Ez is rendben van.
Az a közvetlen élmény, ami egy nagy eseményen éri az embert, teljesen más, mint amikor egy koncertfelvételt néz valaki a neten. Benne lenni, belemerülni az energiába, egész testre ható energia. Minden érzékszervvel egyszerre átéli. Nézni valamit a négy fal között egy szobában egyedül, az egyáltalán nem ugyanaz. Ezenkívül azok az emberi kapcsolatok, új ismeretségek, barátságok, amelyek a fesztivál ideje alatt jönnek létre, sokszor új dimenziót nyithatnak a résztvevők számára. Mi is kapunk időnként visszajelzést ezekről. Szövődtek itt már párkapcsolatok, szerelmek, amelyek időtállónak bizonyultak.
A sztárokkal milyen a kapcsolat?
Tiszteletben kell tartani a fellépőket, nagyon szigorúak a szabályok. A backstage-ben csak az tartózkodhat, akinek ott aktuálisan dolga van. A stábtagok sincsenek közvetlen kapcsolatban velük, nincsenek közös szelfik, sőt fotózni sem lehet őket. Az interjúk is meghatározott feltételekkel készülhetnek.

Ed Sheeran 2019 Sziget forrás: langologitarok.blog.hu
A Sziget, ahogy említettem, egy nagyon pontosan felépített rendszer, több napos programfolyam. Mindig „észnél kell lenni”, az aktuális feladatokra kell összpontosítani. A stábnak bármelyik pillanatban lehet váratlan feladata. Sem az önkéntesek, sem mi nem lazíthatunk, nincs alkoholfogyasztás, nem tudunk beülni végighallgatni egy koncertet. Ez nagyon kemény és fegyelmezett munka mindenkinek. Ráadásul a helyszínek között nagyobb távolságok vannak, ezt kondícióval is bírni kell. Maximum roller vagy bicikli megengedett, de a tömegben az is nehézkes lenne, tehát bizony gyalogolni kell egész nap, járművekkel nem lehet közlekedni. Mindezzel együtt nagyon szeretjük csinálni.
A fesztiválszervezés és a megvalósítás nagyon intenzív és valljuk be, hogy kimerítő időszak, ami után a levezetés is hosszabb időt vesz igénybe, ami úgy kezdődik, hogy összegezzük a felmerült problémákat. Mit kell fejleszteni, jobban vagy másképpen csinálni. Le kell zárni a folyamatokat minden szempontból és csak utána jön a lazítás és a pihenés. Nem lehet egy több hónapos szuperintenzív, magas hőfokról egyik napról a másikra leállni. Idő kell ehhez is. Két fesztivál közötti időintervallum pedig a feltöltődés mellett, a többi munkánkkal telik, hiszen nemcsak a Sziget kommunikációjában dolgozunk, hanem több nagy esemény PR feladatait is ellátjuk.
Csaba Beatrix