Szubjektív Magazin
  • Magazin
  • Navigátor
  • Backstage
  • Élj egészségesen
  • Útikalauz
  • Kulináris élvezet
  • Kapcsolat
  • Szubjektív szalon
  • Magazin
  • Navigátor
  • Backstage
  • Élj egészségesen
  • Útikalauz
  • Kulináris élvezet
  • Kapcsolat
  • Szubjektív szalon
Szubjektív Magazin
No Result
View All Result

A művészet számomra a lélek és az elme találkozása

by Szubjektív Magazin
2025.04.30.
Share on Facebook

Számos olyan színészdinasztia van Magyarországon, ahol az utódok követik a szülőket a színpadon, sőt nem ritkán együtt is játszanak az előadásokban. Nincs ez másképpen a Puskás Tamás – Básti Juli színész házaspár esetében sem. Puskás Dávid és testvére, Puskás Samu is jócskán kiveszi a részét a Centrál Színház alkotói munkájában, mindkét fiú színészként és rendezőként is bemutatkozott már a közönség előtt. Dávid emellett a zeneszerzésben és a fotózásban is letette a névjegyét.

A testvérpár nemcsak genetikailag predesztinált a színházi szakmában. Úgy tűnik, hogy a tehetségük mellé különleges szorgalom és elkötelezettség is párosul amellett, hogy a generációjukra egyébként is jellemző újítói szemlélet sem hiányzik egyikükből sem. Talán ezért sem véletlen, hogy a szülők mindenben segítik az ifjakat, akik lehetőséget kaptak arra is, hogy külföldön pallérozzák a szakmai tudásukat.

Egyszerű lenne azt mondani, hogy „az alma nem esik messze a fájától”, azonban az eddig elért eredményeik alapján sokkal többről van szó, mint egy előnyös „csillagállásról”, amit a külső szemlélő akár érthet úgy, hogy a Puskás Tamás által vezetett Centrál Színházban a korosztályukhoz képest talán az átlagosnál több lehetőséget kapnak. Ugyanis a magánszínház nem kockáztathatja a fenntarthatóságot, ezért nagyon is meg kell fontolnia a vezetésnek, hogy mi kerül a repertoárba, éppen ezért a fiúknak, fiatal koruk ellenére bizony fel van adva a lecke. Olyan színvonalon kell teljesíteniük, ami a nézőket hétről hétre arra ösztönzi, hogy teltházas előadások legyenek. Tehát nem kicsi a kihívás léptéke.

Balla Eszter, Puskás Dávid

David Auburn: Egy bizonyítás körvonalai (forrás: Centrál Színház)

Mennyire volt magától értetődő, hogy a testvérével együtt külföldön tanulják a mesterséget?

A mi generációnk már úgy nőtt fel, hogy nagyon erősen jelen volt a nyugati behatás. Nemcsak a Disney rajzfilmek, hanem az elmúlt évtizedek amerikai filmgyártásának termékei és Hollywood is hatott ránk.  Samuval mindketten már gyerekkorunktól nagyon vonzódtunk a filmezéshez amellett, hogy természetes közegünk a színház, hiszen tulajdonképpen ott nőttünk fel. A szüleink egyébként direkt formában nem vezettek bennünket a pályára, viszont mindig támogatták az elképzeléseinket. A film iránti szenvedélyünket is. Samu Londonban kezdte a tanulmányait a Middlesex Egyetemen, ahol productdesign szakot végzett, ezt követően jött utánam a New York Film Academyre, ahol már együtt tanultunk.

Puskás Dávid (forrás: Instagram)

A külföldi tanulmányokat és tapasztalatokat az előttünk lévő szakmai út miatt mindketten fontosnak tartottuk. Én egyébként több egyetemre is jelentkeztem, beleértve a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemet is, ahol első körben estem ki a rostán, amit nem bánok. Az amerikai képzés előnyei közé soroltam, hogy senki sem ismert, így nem befolyásolta az oktatókat az, hogy kik a szüleim. Egy másik országból érkező hallgató voltam, akit kizárólag a teljesítménye alapján ítéltek meg. Ez számomra rendkívül építő és vágyott szituáció volt. Emellett persze azt is számba vettem, hogy a későbbi szakmai karrierben is jelentősége lehet annak, hogy mit tudok elsajátítani és milyen lehetőségekkel tudok élni. A New York Film Academy egyébként azt is jelentette, hogy a diploma megszerzését követően 12 hónapig kint lehetett volna maradni munkavállalási engedéllyel, ami tényleg beindíthatott volna egy akár amerikai karriert is. Azonban ezzel a lehetőséggel nem tudtunk élni, mert közbeszólt a pandémia, ami nemcsak megnehezítette a képzés utolsó szakaszát, hanem hosszú időre leállt a filmgyártás is. Ennek köszönhetően kiestünk ebből az ígéretes lehetőségből, amit a járvány után már nem lehetett bepótolni. Ez a sorsfintora. A külföldi babérok még váratnak magukra. 

Mindezzel együtt, Samuval mindketten kiemelt lehetőséget kaptunk a szüleinktől azáltal, hogy külföldön tanulhattunk, ezért minden munka, amit csinálunk olyan teljesítmény kell legyen, ami igazolja az érdemességet. Ennek a tudatában végeztük az iskolát New Yorkban is. Szorgalmasak, kitartóak és céltudatosak voltunk mindvégig, mert az volt a fontos, hogy a legtöbb tudást sajátítsuk el, amit csak lehet. Az akcentuson is kellett dolgozni, ezért különórákra is jártam. Az egyébként nem kérdés, hogy a maximumra való törekvés itthon is jellemez mindkettőnket.

Dávid 2025 márciusában rendezőként is bemutatkozott A kripli című darabbal, amelyhez a zenét is ő írta. A meglehetősen érdekes darabválasztás igazi meglepetés. Témáját tekintve a humor mögött ugyanis olyan lelki és érzelmi mélységek mutatkoznak meg, olyan emberi tulajdonságokra világít rá, amely figyelemreméltó előadásban összegződik. A sokoldalú fiatal művész megközelítése pedig a kortársait is meg tudja szólítani.

Sosem szabad elfelejteni, hogy mennyire jó ez a munka, mennyire élvezzük az alkotói folyamatot. Azt nem állíthatjuk, hogy könnyű mesterség a rendezés. Azonban az nem kétséges, hogy nagyon jó csinálni. Emberi sorsokon gondolkodni, a történeteket színpadra állítani olyan módon, amit szívesen fogad és élvez a közönség. A filmrendezés legalább ilyen közel áll a szívemhez. Egy rövidfilm utolsó simításainál tartok, nagyon várom, hogy elkészüljön. Ez egy nagyon izgalmas feladat és úgy érzem, hogy rendkívül megtisztelő az az odaadás, amit a film készítése közben kaptam a szereplők, és a teljes stáb részéről, miközben ennek a short-nak nem volt költségvetése.

David Auburn: Egy bizonyítás körvonalai (forrás: Centrál Színház)

Egyébként érzékeljük azt, hogy nem könnyű a helyzetünk, mivel itthon azért van egy láthatatlan „fal”, amit át kell törnünk azzal, hogy a Centrálban vagyunk, ami azért bizonyos értelemben privilégiumnak tekinthető. Ugyanakkor nem kivételeznek velünk, a teljesítményelvárás és az ennek való megfelelés elég magasra teszi a mércét. Csak a megvalósuló eredménnyel tudjuk igazolni azt, hogy megérdemeljük a kapott esélyt és mindketten meg is teszünk mindent azért, hogy helytálljunk. Azért van bennem egy belső feszültség, hogy ez biztosan mindig sikerüljön, de bízom abban, hogy a közönség a munkám alapján mond ítéletet azzal, hogy jegyet vált, vagy sem. A nézői visszajelzés számomra ezért a legfontosabb, a darab hatását, a munkám minőségét ebből tudom mérni.

Számos előadásban dolgoznak együtt a testvérével és a szüleikkel. Van ebben kihívás vagy a közös alkotómunkában könnyen elfogadja mindenki a partneri viszonyt?

Úgy vélem, hogy a társulat elfogadja a helyzetet és mindenki kezelni tudja azt, hogy nem családtagként állunk a színpadon, hanem aktuálisan színészként vagy rendezőként veszünk részt a közös munkában. Emellett Samu a színház marketingjében több, mint egy évtizede vesz részt nem kis hatékonysággal, én több előadáshoz szereztem már zenét, ha kell fotózom,  ha kell fordítunk, tehát jónéhány éve, többféle funkcióban járulunk hozzá a Centrál Színház működéséhez. A családunkban ez a természetes fókusz. Úgy segítünk ahogy tudunk, a közös cél pedig csak méginkább összeforrasztja a családot.

A színpadi munkában a rendező és a színész között a bizalom a legfontosabb alapkő, bármelyik szerepkörben vagyunk is. Az egymásra hagyatkozás képessége pedig nem kérdés, hogy megvan, akár mi rendezzük a szülőt, akár a szülő rendez bennünket vagy éppen közösen játszunk egy darabban. Hiszen ez nem korfüggő, hanem a betöltött aktuális szerepkör az irányadó a folyamatban. A színházban dolgozók pedig látják, hogy nincs kivételezés.  Csak jó színház van, vagy rossz és mi a rosszat nem engedhetjük meg magunknak.

Puskás Dávid

David Auburn: Egy bizonyítás körvonalai (forrás: Centrál Színház)

Rendezőként mennyire kapott szabadkezet a darabválasztásban és a szereposztásban?

A színház érdeke mindenekelőtt való, ezért alig van lehetőség kockáztatásra. Amikor előálltam ezzel a darabbal, akkor egy meglehetősen „takarékos” verzióra kaptam felhatalmazást. Használhattam a díszlet- és jelmeztárat, megkaptam a főszereplőt és az eredeti elképzelés szerint színművészetis egyetemi hallgatókkal állíthattam volna színpadra a darabot azzal a kitétellel, hogy ha elég jól sikerül, akkor a kisszínpadon be lehet mutatni. A szövegkönyvet elkezdtem meghúzni, és azt a verziót odaadtam édesanyámnak, hogy olvassa el. Nagyon tetszett neki a könyv, szeretett volna benne játszani, így elkezdett átalakulni a keret. Felkérhettem Bagossy Levente díszlettervezőt, akinek a munkáit csak szuperlatívuszokkal írhatok le és kaptam költséget a díszletre, jelmezre. Valamint megfogalmazódott, hogy a társulat tagjai játsszák a szerepeket és nyerjük meg az előadáshoz Mucsi Zoltánt egy „szoknyaszerepre”. Ennél a pontnál pedig felmerült, hogy nagyszínpadi bemutató legyen, így jött létre az a verzió, ami a közönség elé került. Tehát egyáltalán nem az volt a menetrend, hogy megkaptam a nagyszínpadot kiváló színészgárdával a családtag szerepkörében egy darab megrendezésére. Ugyanakkor végtelenül boldoggá tett a bizalom és az az elfogadás, amit a színészektől és az alkotóstábtól a próbák közben kaptam. Az is érdekes élmény volt, hogy magukat a színészeket is milyen mélyen megérintette a darab. A tőlük kapott dicséret, az, hogy szabadidejükben is volt aki felhívott, hogy beszéljünk a darabról, vagy elmondja mennyire tetszik neki amit kitaláltam a végére, ez rengeteget jelent. Azt pedig csak remélni tudom, hogy a közönség is úgy fogja szeretni az előadást, mint ahogy mi szerettük a próbafolyamatot. 

Szécsi Bence, Básti Juli, Pálfi Kata

Martin McDonagh: A kripli (forrás: Centrál Színház)

Mi a következő feladat, ami foglalkoztatja?

Egy filmadaptációba kezdtem bele, amit színpadra szeretnék átdolgozni és jelenleg az amerikai jogok engedélyére várunk, ezért a címét még nem fedhetjük fel, de igen aktuális témát jár körül a film.

Csaba Beatrix

Kiemelt kép:https://shoutoutla.com/meet-david-puskas-actor/

Tags: A kripliAlföldi RóbertBagossy LeventeBásti JuliCentrál SzínházDavid AuburnEgy bizonyítás körvonalaiMartin McDonaghPálfi KataPuskás SamuPuskás TamásSzéchs Bence

Related Posts

A hollywoodi filmgyártás magyar vonatkozásait tárjuk a világ elé
Magazin

A hollywoodi filmgyártás magyar vonatkozásait tárjuk a világ elé

2025.04.24.
Bob hercegtől Báró Tarpatakyig
Magazin

Bob hercegtől Báró Tarpatakyig

2025.04.01.
A Szigeten fesztiválozni sűrített élménydömping
Magazin

A Szigeten fesztiválozni sűrített élménydömping

2025.03.04.
A vendéglős
Magazin

A vendéglős

2025.02.09.
A fogorvostól való félelem hosszú távon a legnagyobb kockázat
Magazin

A fogorvostól való félelem hosszú távon a legnagyobb kockázat

2025.01.06.
Az olvasás és a könyvtár sem ment ki a divatból
Magazin

Az olvasás és a könyvtár sem ment ki a divatból

2025.01.31.

Impresszum:
Tulajdonos-üzemeltető: Csaba Beatrix / szakmai oldal csababea.hu
Kapcsolattartási adatok: magazin@szubjektivmagazin.hu / +36303378450
Technikai vezető: Téglás Gergely / szakmai oldal tegtrix.hu
Informatika: Tegtrix

Adatkezelési szabályzat

Copyright © 2024 Szubjektív Magazin

No Result
View All Result
  • Magazin
  • Navigátor
  • Backstage
  • Élj egészségesen
  • Útikalauz
  • Kulináris élvezet
  • Kapcsolat
  • Szubjektív szalon